Zevenbergen

From Heraldry of the World
Jump to: navigation, search
Logo-new.jpg
Heraldry of the World
Heraldiek van alle landen
Netherlands.jpg
Netherlands heraldry portal
Nederlandse heraldiek
Nederlandse gemeentewapens
Netherlands-flag.gif
(Dutch only/alleen Nederlandstalig)
(in English)


ZEVENBERGEN

Provincie  : Noord Brabant
Opheffing  : 1998 Moerdijk
Toevoegingen : 1997 Fijnaart en Heijningen, Klundert, Standdaarbuiten, Willemstad

I : 16 juli 1817
"Van zilver beladen met 3 sautoirs van keel, staande 2 en 1."

Wapen van Zevenbergen

Oorsprong/verklaring

Afgeleid van het wapen van het Strijen. Voor Zevenbergen in de 13e eeuw een eigen heerlijkheid werd behoorde het tot het graafschap Strijen. De graven van Strijen voerden 3 kruisjes in goud, de heren van Strijen-Zevenbergen voerden ze in zilver. Een dergelijk wapen werd al gevoerd door Hugo van Strijen van Zevenbergen (1356-1403).

Wapen van Zevenbergen

Het wapen van de Heren van Zevenbergen in het wapenboek Gelre

Zevenbergen verkreeg stadsrechten aan het eind van de 13e eeuw en waarschijnlijk ook eigen zegels vlak daarna. Het oude grootzegel is alleen zwaar beschadigd bekend, maar vertoonde waarschijnlijk net als het zegel ter zaken een schild met drie kuisjes, waarachter een boom en 7 bergjes met schapen.

De stad kende daarna nog een groot aantal andere zegels, die allen het wapen tonen, al dan niet vergezeld van de letters VII B.

Wapen van Zevenbergen

Zegel ter zaken, afdruk 1491
Wapen van Zevenbergen

Zegel van Zevenbergen uit de 16e eeuw
Wapen van Zevenbergen

Het wapen bij Vander Eyck (1628)
Wapen van Zevenbergen

Het wapen in de Oldenkott albums +/- 1910
Wapen van Zevenbergen

Het wapen in de Koffie Hag albums +/- 1930

The arms are derived from the arms of the Counts of Strijen. Until Zevenbergen became a separate Estate in the 13th century, it belonged to Strijen. The Lords of Strijen-Zevenbergen adopted the arms in the opposite colours of the arms of Strijen. The first Lord known to use these arms was Hugo van Strijen van Zevenbergen.

On the local seal from 1395-1491 the shield is placed before a tree, plante d in a seven-topped hill with some sheep. The hill (zeven bergen, or severn mountains) is canting. Later a 16th century seal showed the letters VII B, otherwise the arms have never changed.


Literatuur : vHam, 1984; Beelaerts van Blokland, 17??; vdBergh, 1878; Gelre, 1414